سنگ ساختمان

سنگ ساختماني | سنگ ساختمان

سنگ ساختمان

۲۶ بازديد

سنگ ساختمان بنا به گفته منابع معتبر به طور متوسط سالانه در كشورمان ايران حدود  13.5 ميليون سنگ ساختماني توليد مي شود كه به دليل نبود امكانات لازم براي برش كشورهاي ديگر عهده دار برش سنگ ساختماني ايراني مي شوند و دوباره همان سنگ را با قيمت بسيار گزاف به ايراني ها مي فروشند و سود بسيار خوبي به جيب مي زنند.


با وجود اينكه سنگ ساختماني در ايران از تنوع بالايي برخوردار است ولي سنگ هاي تراورتن، مرمريت و گرانيت در ميان ساير سنگ ها بيشترين خواهان را دارد و البته با قيمت هاي بالايي به فروش مي رسد.


سنگ ساختماني تراورتن به عنوان گران ترين و ارزان ترين سنگ نما در بازار مصاح فروشي ساختماني به فروش مي رسد كه داراي ابعاد و رنگ هاي مختلفي است كه عمده ترين استفاده آن به عنوان سنگ نماي ساختمان است.


سنگ ساختماني تراورتن در شش رده كيفي سوپر، ممتاز، درجه1، درجه2، درجه3 و درجه چهار به فروش مي رسد كه با وجود قيمت بالاي آن محبوبيت بسيار فراواني را در بين خريداران دارد.


از سنگ ساختمان مرمريت بيشتر در كارهاي دكوراسيون داخلي ساختمان هاي نوساز استفاده مي شود  و بيشترين كاربرد آن در لوكس تر نشاند دادن ساختمان است و در بازار نيز همانند سنگ تراورتن در شش رده كيفي عرضه مي شود. در سنگ مرمر خلل آن بسيار كم است و همين ويژگي باعث مي شود در برابر سرما و يخبندان مقاومت خوبي از خود نشان دهد.


سومين سنگ ساختماني پر متقاضي و محبوب سنگ گرانيت است  كه ساليان درازي است در صنعت ساختمان سازي استفاده مي شود. زمين شناسان از سنگ گرانيت به عنوان سنگ آذرين دانه درشت ياد مي كنند كه داراي كوارتز و فلدسپات تمام بلوري است.  از اين سنگ ساختماني محبوب براي ساختن ساختمان ها، نما و دكوراسيون داخلي ساختمان پل ها، سنگفرش خيابان ها، مقبره ها و... استفاه مي شود، البته در مصارف داخلي ساختمان نيز  مي توان از قطعات صيقل داده شده آن در آشپزخانه، كاشي كف، پلكان و... استفاده كرد.


البته سنگ هاي ديگر نيز وجود دارد كه به سنگ ساختماني مشهور هستند كه باعث زيباتر شدن فضا مي شود. از جمله اين سنگ ها مي توان به سنگ اسليت اشاره كرد، سنگ ساختمان اسليت همان سنگ هايي هستند كه بيشتر در محوطه ها به صورت ورقه اي يافت مي شود و در كنار ديگر عناصر بر زيبايي محيط مي افزايد. اين سنگ ها در اشكال نامنظم از معادن سنگ استخراج مي شود و به همان شكل نيز در تزئينات نماي داخلي، شومينه، آبنما صخره اي و... استفاده مي شود.


جالب است بدانيد كشور ايران بعد از هند و برزيل سومين توليدكننده سنگ ساختماني تزئيني است و حدود چهار ميلياد تن سنگ ساختماني در كشور ذخيره شده است. در استان هاي آذربايجان غربي و شرقي، اصفهان، خراسان جنوبي و رضوي، فارس، مركزي، همدان سيستان و بلوچستان و زنجان معادن سنگ ساختماني موجود است؛ البته و متاسفانه همان طور كه گفته شد چين از گذشته هاي بسيار دور مواد معدني و سنگ ها را از ايران خريداري مي كند و پس از انجام عمليات برش و صافكاري دوباره همان  سنگ ها را به ايران مي فروشد. 


دليل اين موفقيت چين را دست يابي به تكنولوژي در زمينه برش انواع سنگ دانسته اند. اگر ايران نيز مي توانست به صنعت سنگ بري و امكانات مناسب فرآوري دست بيابد بي شك به يكي از صادركنندگان سنگ ساختماني شناخته مي شد. گفته مي شود سنگ ساختماني كه از ايران براي فرآوري به تركيه فرستاده مي شود پس از تغيير مارك و نشان به ساير نقاط جهان صادر مي كند و از اين بابت سود كلاني نصيب كشور تركيه مي شود.


دستندركاران حوزه سنگ ساختمان اذعان گفته اند كه بيشتر كارخانجات ايران بيش از 15 سال عمر دارند و اين در حالي است كه استاندارد عمر مفيد آن 10 سال است به اين ترتيب سنگ ساختماني ايراني حرف براي گفتن در عرصه جهاني ندارد.


البته براي استخراج سنگ ساختماني هزينه هاي بسيار زيادي را بايد متحمل شوند كه برخي به اين دليل بيشتر به استفاده از سراميك در تزئينات ساختمان پرداخته اند. به خصوص كه انواع سراميك در طرح ها و رنگ هاي مختلف محيط بسيار شيك و دلپذيري را براي خانواده ها فراهم مي كند.

سراميك نيز نوعي از سنگ ساختماني است كه يك سمت آن با مواد سراميكي غيرآلي و غيرفلزي پوشش داده شده و از خواص برجسته آن مي توان به سختي زياد و مقاومت در برابر سايش اشاره كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد